Our Mythical Childhood...

The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges

Ad fontes

Ad fontes – propozycja programowa
nauczania łaciny i kultury antycznej w liceum

Barbara Strycharczyk i Anna Wojciechowska w programie Ad fontes pokazują, jak patrzeć na rzeczywistość przez pryzmat depozytu europejskiej i polskiej kultury. Najważniejsze założenia tej propozycji programowej wynikają z wieloletniego doświadczenia nauczania łaciny w liceum oraz z przekonania, że łacina jest jedynym albo jednym z niewielu przedmiotów prawdziwie interdyscyplinarnych, który wspiera rozwój kompetencji kluczowych. Łacina i kultura antyczna – nazywane w programie Latinitas – nie tylko przygotowują do rozumienia, świadomego przyjęcia i wzbogacania depozytu kulturowego, ale są też siłą żywiącą współczesność. Dlatego program Ad fontes, spełniając wymogi podstawy programowej – zwłaszcza w zakresie kształtowania kompetencji uczniowskich – również znacznie poza obowiązujące treści podstawy wykracza. Jest uzupełnieniem dla tradycyjnego sposobu nauczania łaciny; zawiera propozycje projektów, tematów lekcji, wycieczek i metod pracy, które mogą być inspiracją nie tylko dla nauczycieli łaciny, i może być wykorzystywany w różnych warunkach organizacyjnych szkoły. 

Program jest w wolnym dostępie do pobrania tutaj: http://omc.obta.al.uw.edu.pl/files/pages/Ad_fontes_Open_Access_2024.pdf

Our Mythical History Logo