Autorki
Barbara Strycharczyk ukończyła filologię polską i filologię klasyczną w Uniwersytecie Warszawskim. Jest nauczycielem dyplomowanym i egzaminatorem języka łacińskiego. Od 1982 pracowała w XI Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Reja w Warszawie. Na potrzeby szkoły i klasy o profilu klasycznym opracowała programy nauczania języka łacińskiego i greckiego oraz kultury antycznej. Obecnie pracuje jako nauczycielka łaciny i kultury antycznej w Liceum „Strumienie” Stowarzyszenia Edukacji i Rodziny Sternik. Prowadzi również corocznie, dla uczennic Liceum „Strumienie”, warsztaty naukowe Via antiqua, podczas których Rzym staje się na tydzień „pracownią” kultury antycznej. Od 2012 roku współpracuje z Wydziałem „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie realizacji projektów interdyscyplinarnych. Tematem przewodnim wszystkich działań projektowych jest recepcja antyku we współczesności oraz nawiązanie do tradycji klasycznej w kulturze. W pracy dydaktycznej zwraca szczególną uwagę na kształcenie interdyscyplinarne w duchu artes liberales, przygotowanie do świadomego odbioru depozytu kultury przy wykorzystaniu nowoczesnych metod i narzędzi oraz współpracę z nauczycielami.
Barbara Strycharczyk, fot. Katarzyna Marciniak.
Anna Wojciechowska jest absolwentką filologii klasycznej Uniwersytetu Warszawskiego, ukończyła także studia podyplomowe dla nauczycieli filozofii i etyki; nauczyciel dyplomowany, egzaminator języka łacińskiego i kultury antycznej. Od wielu lat pracuje w XI Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Reja w Warszawie, realizując własne programy autorskie i modyfikacje przedmiotowe w klasach o profilu klasycznym. Od 2016 roku współpracuje z Wydziałem „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, angażując uczniów w interdyscyplinarne projekty takie jak „Our Mythical Childhood” i „The Modern Argonauts”; w trakcie wspólnych działań zwraca szczególną uwagę na nabywanie przez młodzież umiejętności poznawczych i społecznych, czyli najważniejszych kompetencji przyszłości: elastyczność poznawczą, krytyczne myślenie, kreatywność, rozwiązywanie problemów, współpracę z innymi, inteligencję emocjonalną. Chętnie wychodzi ze szkoły, by prowadzić lekcje w pobliskim parku, muzeach i galeriach, a szczególnie lubi zarażać licealistów pasją do świadomego podróżowania, niezależnie od tego, czy będzie to Wilanów czy Ateny. Od lat organizuje dla swoich uczniów wyjazd naukowy do Rzymu.
Anna Wojciechowska, fot. archiwum prywatne.